Kirjoittaja Aihe: Vespa 50 (V5A1T) Kaasarin 'istuvuus'  (Luettu 705 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kanahampurilain

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 9
Vespa 50 (V5A1T) Kaasarin 'istuvuus'
« : Elokuu 10, 2017, 09:47:48 ap »
Tere, sellaista olisin kysellyt kun en ole löytänyt järkevää vastausta tähän vielä.
On otsikossa mainittu 70-luvun lopun 50 mopedi Vespa. Siinä kuitenkin tuntuu että kaasari ei istu niin kuin pitää.
Omat kokemukset aikaisemmista kaasareista on kyllä hyvin kiinni puristettu putkeen. Tässä kuitenkin kiristettynäkin
niin kaasari heiluu penkin alla.

Moottoripuolelta kaasaritilaan tuleva putki, sellainen torvimainen alumiininen pala, kiristyy kaasuttimen lukolla kyllä, mutta itse moottoriin menevä putki jossa taas
tuo torven mallinen suutin vaan heiluu ja samalla koko kaasari. Ei kai sen näin kuulu olla? ??? Onko mahdollisesti tuo kaasarin
ja moottorin putken välissä oleva osa vaan liian iso eikä kuulu ko. malliin?

Toivottavasti oli mahdollisimman helposti selitetty. Niin, yritin ottaa tästä kuvia, ei oikein onnistunut ilman että irrottaa koko moottoria.

Se miksi tämä hieman ihmetyttää on että pyörä kuitenkin käynnistyy, toimii ja ajossa ei varsinaisesti huomaa että olisi mitään vialla.

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 533
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: Vespa 50 (V5A1T) Kaasarin 'istuvuus'
« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2017, 12:51:08 ip »
Moi,

Oletko perehtynyt Vespan perän tuentaan ja kuinka iskunvaimentimen ja moottorin yhdistelmä käyttäytyvät esim. kun istahdat jakkaralle? Moottori ja sen mukana myös kaasutin liikkuvat takaiskunvaimentimen liikkeiden mukaisesti. Kaasari ja imuputki siis liikkuvat muun moottorin mukana; rungossa on iso läpivientikumi joustaa moottorin liikkeiden mukaisesti ja joka estää pölyn/lian kulkeutumisen satulan alla olevaan tilaan jossa kaasari sijaitsee. Kaasaria heiluttelemalla voit saada siis sen kuvan että imukaula olisi löysällä vaikka todellisuudessa heilutteletkin koko moottorikomboa.

Toki on mahdollista että imuputki/imukaula olisi löysällä mutta silloin käyntihäiriöt olisivat merkittävät tai suuremmalla todennäköisyydellä Vespa ei käynnistyisi ollenkaan.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa kanahampurilain

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Vespa 50 (V5A1T) Kaasarin 'istuvuus'
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2017, 07:22:14 ap »
Moikka,

joo siis on juuri tällainen kombo kuin kuvailit. Nyt ei ole kuitenkaan kyse siitä että koko paketti liikkuisi.
Nyt siis on tilanne se, kun asiaa eilen vielä enemmän tutkin, että imuputken päällä on tuo kuvailemaani
alumiininen läpituloputki joka itsessään ei istu imuputken päälle vaan hölskyy siinä.
Kaasari itsessään kiinnittyy tukevasti kyllä tuohon läpitulevaan putkeen.

Mutta mitä ilmeisemminkin olen ihan oikeassa siinä että ei tosiaan pitäisi heilua ja kolista vaan olla
normaaliin tapaan tukevasti kiinni imuputkessa (??) ja ainoa liike mitä tulisi olla, on motin mukana nätisti liikkuminen
kun pyörällä niiaa.

Poissa Jorma Mitro

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 101
Vs: Vespa 50 (V5A1T) Kaasarin 'istuvuus'
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2017, 12:30:53 ap »
Kaasuttajan pitää olla suht tiukka imuputkeen. Imuputken päällä oleva "sakaraputki" heiluu jos kaasari ei ole
paikallaan. Kun klemmari kiristetään koko paketin on oltava heilumaton.
Tämä kokonaisuus haittaa monia pikkurunkovespoja jos osat ovat kuluneita ja väljiä...

Poissa kanahampurilain

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Vespa 50 (V5A1T) Kaasarin 'istuvuus'
« Vastaus #4 : Elokuu 13, 2017, 06:00:09 ip »
Jes, kiitos Jorma!

Näin olin ajatellutkin asian olevan. Pitää kokeilla vielä vaan tuota kiristämistä
jos hölskyy vielä tämänkin jälkeen niin pitää varmaan vaihdella osaa.

Kiitos vastauksesta.