Kirjoittaja Aihe: KAUDEN KILAHDUKSET  (Luettu 37136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa osku

  • Global Moderator
  • Monttööri
  • *****
  • Viestejä: 215
KAUDEN KILAHDUKSET
« : Toukokuu 22, 2011, 01:28:11 ip »
Pykäsin "KAUDEN KAATUMISET" ja "KAUDEN KILAHDUKSET" -säikeet. Toivottavasti kumpaankaan ei tule kovin paljon kirjoituksia. ;)
PÖR PÖR

Poissa osku

  • Global Moderator
  • Monttööri
  • *****
  • Viestejä: 215
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2011, 01:29:55 ip »
Aloitetaanpä tämäkin keskustelu sitten omakohtaisella kokemuksella. ;D
 
Eilen illalla kehä ykkösellä noin 90km/h vauhdissa kone yskäisi juuri SILLÄ tavalla kuin polttoaine olisi loppumassa. Kurkotin VASEMMALLA kädellä kääntämään hanaa varatankille ja samalla takapyörä sitten paukahtikin lukkoon. Kun mopo liikkui 25 m/s, niin mustaa viivaa taisi tulla pitkälti toistakymmentä metriä, ennen kuin ehdin saada kytkimen pohjaan. Onneksi kukaan ei ollut takapuskurissa kiinni.

Kylläpä v***tti oma tyhmyys. Vieläpä kaksinkertainen.

1. Kalkkisista palatessa tarkistin yleisellä ropaustauolla sytytystulpan. Tulppa oli erittäin vaaleanruskea. Kun ei ollut isompia suuttimia mukana, eikä siihen asti ei ollut ollut mitään ongelmia päätin jatkaa ja vaihtaa kotona sitten isomman suuttimen. Enkä sitten tietenkään vaihtanut......
2. Olin ajanut tankkauksen jälkeen noin 25 km, joten polttoaine ei voinut olla loppumassa.....

Noh, pienen jäähdyttelyn jälkeen polkaisin koneen käyntiin ja ajoin loput 5-6 km hiukan normaalia rauhallisemmin kotiin. Nyt pitäisi jaksaa raahautua tallille tarkastamaan vauriot.

(ja vastauksena R:lle: ei, minulla ei ollut luurit korvissa. Ainoastaan earit. Kone ei kuulostanut mitenkään epätavalliselta ennen kilahdusta.)
(ja vastauksena N:lle: joo joo, olisi pitänyt vaihtaa se suutin....)
PÖR PÖR

Poissa Lammy

  • Turaaja
  • ****
  • Viestejä: 557
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2011, 10:40:17 ip »
Tiedä sitten mihin tämä pitisi laittaa - oma säie?
Hankkikaa pakokaasulämpö-mittari mopoihin jos niihin olette puuttuneet.
Ei ole olemassa "kevyesti/vähän tuunattuja" vaan jo suuttimen vaihto sekoittaa pakkaa.
Oma kokemukseni on ettei pelkkä korva/hanuri tuntuma riitä. Itse olen säästänyt huomattavia summia mittarin hankinnalla.
Mittari 30e ja anturi 13e.
Mene tovi hahmottaessa mittarin toimintaa mutta se kannattaa.
- Viattomuuden aika ei ole ohi vaikka siltä näyttäisikin -

Poissa liukuvakoira

  • Global Moderator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 2 694
    • Mun blogi.
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2011, 09:18:36 ap »
Sivusta ruuminavausta seuranneena pitää paljastaa, että Oskun kohdalla ongelmat johtuivat falskanneesta kannesta. Sylinterin vaarnapultit olivat löystyneet ja kansi oli tästä johtuen mennyt aavistuksen kieroksi. Kyseessä siis muutaman vuoden vanha tehdasuusi kone, jonka kantta ei oltu koskaan avattu, eli moisten omistajien kannattanee käyttää hetkinen vaarnapulttien irroittamiseen / locktiten kanssa paikalleen kiristämiseen.

Mies raportoinee tarkemmin kun joutaa.
Dá-lhe gás!

Poissa Marko

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 714
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2011, 10:07:54 ap »
Meikäläiselle tuli aikanaan myös kone samassa kuormassa ja mylly leikkasi kiinni viime kesänä.
Moottorissa oli kaikki osat täysin orkkista pakoputkea myöten.

Miilähän kokonaisuudella Osku jatkaa kilometritehtailua kun saa koneen pakettiin?

Poissa liukuvakoira

  • Global Moderator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 2 694
    • Mun blogi.
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2011, 10:45:22 ap »
Oliko sulla puhaltanut kannen välistä kun otit sen auki? Oskun kannessa oli aika iso alue palotilasta kirkkaana alumiinina, josta epäilykset heräsivät.
Dá-lhe gás!

Poissa Marko

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 714
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2011, 12:01:20 ip »
Tilanne oli aika erilainen siinä vaiheessa kun avasin koneen.
Ensimmäisen kilahduksen jälkeen jouduin ajamaan jonkin verran että selvisin majoituspaikkaani. Seuraavana päivänä lähdin ajamaan kohti kotia jolloin kone meni toistamiseen jumiin.
 

Poissa perkipi

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2011, 08:48:49 ip »
Takaa-akselin ja pyörän napamutterin jengat korkkas. Kumpikin sileinä, ei jengan jenkaa jäljellä >:( Tuntuikin vähän ihmeelliseltä ajaessa, kun alkoi perä vatkaamaan. Onneksi kesti kotiin asti. Takapyörä oli vain lukkosokan varassa...

Mikä olis oikea hoito tässa? Uusi taka-akseli ja napamutteri? Kyseessä on Rally 180 vm. -72. Taitaa olla sen verran ropaamistaitoa vaativa homma, että en sitä itse saa tehtyä. Tunteeko kukaan Mikkelin suunnalla ketään asennustaitoista?

Homma kohta hoidettu. Akselin jengat säilyi, riittää uuden mutterin vaihto...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2011, 09:30:03 ap kirjoittanut perkipi »

Poissa Vettis

  • Administrator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 912
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2011, 11:15:32 ip »
Takaiskarin yläpään pelti alko repsottamaan Räyskälässä. Onneks huomasin narisevasta äänestä paikallaan enkä vasta tien päällä. Olin sillä kyllä ajellut jo edellisenä päivänä fiskars-räyskälä, mutta tuuri kävi ettei kerenny hajoomaan kokonaan.

Onneks Räyskälässä on lentokoneiden korjauksiin erikoistuneita äijiä ja sain asian kuntoon.

__________________
http://www.vettis.net/

Poissa Vettis

  • Administrator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 912
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #9 : Heinäkuu 01, 2011, 11:25:34 ip »
Edelliseen liittyen, se on nyt hitsattu kuntoon (kunnes taas joskus pettää uudestaan) Nytkin oli hitsisauma pettänyt.

Mietinkin tässä jotain rakenteen lujennus -modausta. Millasia ratkaisuja ootte nähneet? Oliks se osku, jolla on tästä kokemusta?
__________________
http://www.vettis.net/

Poissa osku

  • Global Moderator
  • Monttööri
  • *****
  • Viestejä: 215
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #10 : Heinäkuu 04, 2011, 09:58:49 ip »
mjoo. koitan kaivaa esiin kuvia Rallyn kiinnityksen vahvistamisesta.
PÖR PÖR

Poissa nicke

  • Global Moderator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 2 450
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #11 : Heinäkuu 04, 2011, 11:38:54 ip »
Jotain tällasta ehkä?



Poissa Boris

  • Turaaja
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2011, 12:38:01 ap »
Näillä kiloilla voisi olla järkevää työntää lattarautaa tuonnekin.
Dinnae Hould Yer Wheest, Hould Yer Ain

Poissa osku

  • Global Moderator
  • Monttööri
  • *****
  • Viestejä: 215
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2011, 12:18:59 ap »
Jotain tällasta ehkä?

Aika paljon rumempaa jälkeä...
Tässä karu totuus. Latta, jossa on iskarin reikä on kyllä aika paksu. Olisikohan 3mm (?)
Ja täällä koko kansio.
PÖR PÖR

Poissa Vettis

  • Administrator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 912
Vs: KAUDEN KILAHDUKSET
« Vastaus #14 : Heinäkuu 11, 2011, 01:38:08 ip »


2,5h ja koko pyörä palasina. Tais olla oma henkilökohtainen ennätys. Ja siis yksin koko ruljanssi.

Voi jeesus, että toi iskarin yläpää on kyllä aikoinaan räitty pahan näköiseksi. Ja nyt huomasin, että iskarin kiinnikkeen "reunapelti" repsottaa ihan irtipoikki. Ei ole siis pyörän rungon SIVULLA kiinni ollenkaan.

Nyt on hyvä hetki tehdä kaikenlaista muutakin.
__________________
http://www.vettis.net/