peltiskootteri.net

Vehkeet => Ropailijan paratiisi => Aiheen aloitti: Apamobil - Toukokuu 16, 2018, 11:08:25 ip

Otsikko: Intian osat
Kirjoitti: Apamobil - Toukokuu 16, 2018, 11:08:25 ip
Tilasin joskus viime vuoden puolella SIPiltä Intiassa tehtyn ohjausakselin kaikkine hilppeineen (jarru, jousitus ym.) ja asentelin sen viime syksynä paikalleen. Nyt aloin sitten herkistellä jarrua, joka ei oikein tahtonut palauttaa. Havaintoja:

-Sain jarrun palauttamaan niin, että vaihdoin Intialaisen jarrukenkien levittäjävivun tilalle alkuperäisen osan.
-Jarrurummun kahdesta pikkuruuvista oli valmiiksi kierteet mennyttä kalua. En laittanut näitä nyt ollenkaan, vaan luotan että rengasta paikallaan pitävät 4 pulttia pitävät myös jarrurummun paikallaan. [Tietääkö muuten kukaan, koituuko tästä minulle jotain haittaa?]
-Nopeusmittarin pyöritin on valmiiksi rikki.
-Saatuani jarrun herkisteltyä ja keulan kasaan, nyt jostain vielä kuitenkin "kahnuttaa" ikävästi.


Täytyy kyllä sadatella, että hirveää paskaa ovat nuo Intian osat. Nyt sapettaa, olisin ennemmin laittanut nuo rahat alkuperäisen keulan laakerien ja jousituksen kunnostukseen ja nähnyt enemmän vaivaa. Toisaalta, alkuperäinen on tallessa, joten voin tuon peliliikkeen tehdä yhä edelleenkin, jos Bajajn keula osoittautuu epäluotettavaksi...
Otsikko: Vs: Intian osat
Kirjoitti: Juti - Toukokuu 17, 2018, 10:44:31 ap
Minkä vehkeen etupäästä kyse? Itse en pääse kärryille mitä kahta pikkuruuvia tarkoitat. Puhut 4 pulttisesta joten kaiketi V90 tai vanhempi 8" isorunkoinen Vespa kyseessä? Kuva olisi kiva. Joka tapauksessa kyllä niillä jokin funktio siellä on ja kun kyse on hallintalaitteesta en jättäisi mitään pois.

Kyllähän se fakta on että alkuperäinen/NOS on tyypillisesti aina parempi ja laadukkaampi kun verrataan SIL-tuotteisiin. Erityisesti ajoturvallisuuteen ja hallintaan liittyvien laitteiden/osien osalta en lähtisi paljoa säästämään. Edelleenkään tietämättä Vespasi mallia uskallan väittää että alkuperäisen etupään huolto on ehdottomasti paras vaihtoehto jos se vain rakenteellisesti on kunnossa. Alkuperäisiä käytettyjä löytyy myös mukavasti jos on nkäynyt niin köpelösti ettei omaasi pysty/kannata korjata. Etupää atomeiksi, kunnon putsaus vanhoista lioista ja rasvoista, uudet laakerit tiivisteineen paikalleen oikeita menetelmiä käyttäen, akselien pintaruosteiden poisto, jarrujen ja iskunvaimennuksen tarkastus ja tarpeen tullen korjaus/uusinta, etupää nippuun ja eikun kovaa ajoa.

Nyt olisi oiva paikka huoltaa alkuperäistä jos se SIL ajaa asiansa edes väliaikaisena pitäen Vespan ajossa.
Otsikko: Vs: Intian osat
Kirjoitti: Leka150 - Toukokuu 17, 2018, 02:25:31 ip
Tämä lienee 8'' isorunkoinen Vespa VBA / VBB?
Niiden kahden pienen ruuvin on tarkoitus pitää rumpu paikoillaan, en kyllä minäkään jättäisi niitä pois. Nuo jarrut on muutenkin ihan onnettomat joten parempi olisi että kaikki olisi kohdallaan.  Jos haluaa ajaa tämän mallin kanssa niin ennakoiva ajo on tärkein pysäyttämismetodi.

Yleisesti se mitä SIP hankkii Intiasta on vähän niin ja näin. Varaosien tekijöitä on varmaan satoja ja heidän laadunvarmistus on mitä sattuu. Alkuperäiset BAJAJ/LML osat ovat parasta mitä Intiasta saa mutta eipä noita taida enää olla saatavana kun molemmat valmistajat ovat lopettaneet peltivespojen tekemisen.

SIPissä oleva keula näyttää 'aftermarket' tuotteelta, ei ole alkuperäinen Bajaj. Sen verran krouvia työtä osissa.

Otsikko: Vs: Intian osat
Kirjoitti: Apamobil - Toukokuu 22, 2018, 10:02:55 ap
Kyllä, juuri näin. Eli 8" isorunkoinen Vespa, VNB3T taisi olla tyyppi. Rummun paikoillaan pitävät ruuvit löytyivät ja sain myös jarrun stoppaamaan miten kuten. Jarruteho on tosiaan jossain lähes olemattoman ja hirveän välillä :D Luultavasti tämä kesä menee intialaisella keulalla ja jossain välissä kunnostelen alkuperäisen hyvään tikkiin.
Otsikko: Vs: Intian osat
Kirjoitti: S. Junttila - Kesäkuu 29, 2018, 11:05:34 ip
Intian osissa paljon vaihtelua laadussa. Jos Bajaj leima niin yleensä ok. Pitäisi aina saada nähdä osa ennen ostopäätöstä. Jotkut osat ihan kakkaa, toiset tosi hyvät.
Intian kaverit myyvät esim. laakerisarjoja Sprintiin jotka ovat SKF Indian tekemiä. En voi uskoa että nämä olisivat huonoja.
Otsikko: Vs: Intian osat
Kirjoitti: lasse - Heinäkuu 13, 2018, 07:00:56 ap
Tilasin kaasarin,,, ihan vaan kokeeksi eBayssa kautta. Saa nähdä millainen tulee..laitan infoa kun tulee... 17/20 gl 150:seen
Otsikko: Vs: Intian osat
Kirjoitti: S. Junttila - Heinäkuu 20, 2018, 01:31:15 ip
Minulla olisi uusi Spaco hyllyssä. Ei näytä ainakaan erilaiselta kuin orkkis...