peltiskootteri.net

Vehkeet => Ropailijan paratiisi => Aiheen aloitti: merlyone - Lokakuu 31, 2018, 09:03:02 ip

Otsikko: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Lokakuu 31, 2018, 09:03:02 ip
Moro,

Sprint tihkuttelee öljyä jonkun verran. Ei pahasti mut olisi hyvä selvittää mistä tulee. Veikattu lohkoista mut ei varmuutta. Yritin aukaista mut sitten loppui työkalut (mm. ulosvetäjä) ja osaaminen. Mitä pitäisi tehdä? Onko toi ylipäänsä iso homma ja onnistuuko tällainen helposti perus työkaluilla? Lähinnä pohdin rupeenko tiilailee osia, työkaluja vai pitäiskö viedä pajalle ja maksaa itsensä kipeeksi? Kiitti jos joku pystyy edes suosittelee vaihtoehtoa. Myös kaikki vinkit tervetulleita. Ohessa pari kuvaa josta näkee vuodon. Jostain sylinterin takaa tai yläpuolelta näyttäisi tulevan jos oikein osaan arvioida?
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: Juti - Lokakuu 31, 2018, 09:22:14 ip
Onko moottori vielä rungossa kiinni ja ajokunnossa? Onko ilmennyt minkäänlaisia käyntihäiriöitä? Milloin kone on viimeksi huollettu? Kausi alkaa olla ohi joten voisi olla paikallaan ottaa kone irti, halkaista lohkot ja vaihdella ainakin tiivisteet. Vauhtipyörään tarvitset oman ulosvetäjänsä mutta muuten selviät pitkälti perustyökaluilla.

Jos haluat paikallistaa vuodon ja jatkaa kautta niin putsailet paikat huolellisesti bräkleenillä ja eikun kovaa ajoa. Ajon jälkeen vuodon tulisi näkyä puhtaalla lohkolla. Yksi vaihtoehto on huono pakoputken liitos josta tihkuttaa pakokaasun mukana bensa-öljy -seosta. Likaisin paikka ainakin näyttäisi olevan pakoaukon paikkeilla. Myös kansivuoto samoilla kohdilla on mahdollinen. Liian iso suutin ja ahdistava/vuotava putki...?
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Lokakuu 31, 2018, 09:51:12 ip
Onko moottori vielä rungossa kiinni ja ajokunnossa? Onko ilmennyt minkäänlaisia käyntihäiriöitä? Milloin kone on viimeksi huollettu? Kausi alkaa olla ohi joten voisi olla paikallaan ottaa kone irti, halkaista lohkot ja vaihdella ainakin tiivisteet. Vauhtipyörään tarvitset oman ulosvetäjänsä mutta muuten selviät pitkälti perustyökaluilla.

Jos haluat paikallistaa vuodon ja jatkaa kautta niin putsailet paikat huolellisesti bräkleenillä ja eikun kovaa ajoa. Ajon jälkeen vuodon tulisi näkyä puhtaalla lohkolla. Yksi vaihtoehto on huono pakoputken liitos josta tihkuttaa pakokaasun mukana bensa-öljy -seosta. Likaisin paikka ainakin näyttäisi olevan pakoaukon paikkeilla. Myös kansivuoto samoilla kohdilla on mahdollinen. Liian iso suutin ja ahdistava/vuotava putki...?

Kone on vielä rungossa kiinni ja periaatteessa ajokunnossa. Käynnistys toimii ihan OK. Ei tietenkään sama kuin ostaessa pari vuotta sitten (lähti käyntiin ekalla). Nyt ehkä viidennellä.

Käsittääkseni perushuolto tehty joskus 2010 eli on siitä aikaa hieman. Löytyisikö siihen ulosvetäjään linkkiä suoraan josta tilata sellainen? Tai millä hakusanalla löytyy? Varmaan tarvitaan joku tiivistesetti moottoriin myös jossa kaikki palaset löytyy?

Mielestäni vuoto tulee pakoputken yläpuolelta mutta nyt itseasiassa nyt kun mainitsit pakoputken, se vetelee viimeisiä ja ei oikein tahdo pysyä kiinni koneessa eli liitos on ollut huono. Myös varmaan alkuperäinen putki joten vaihto olisi paikallaan.

Eli suositteleeko eka pakoputken vaihtoa ja tämän jälkeen koneen avausta jos vuotoa on vielä?

Kiitokset
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: Juti - Marraskuu 01, 2018, 01:52:04 ip
Joo, tuo sotku tuossa pakoaukon ympäristössä kovasti viittaa vuotavaan pakoputken liitokseen tai kansivuotoon. Lohkojen välissä näyttäisi olevan asiallinen tiivistemassa mutta toki sekin pystyy vuotamaan.

Onkos kyseessä vanhempi Sprint vai Veloce? Niihin on omat tiivistesarjansa ja taitaa olla myös omat ulosvetäjänsä. Onko vauhtipyörä alkuperäinen vai esim. päivitetty 12V kuten Vespatronic tai vastaava?

Osasia ja työkaluja kannattaa katsella seuraavista:
SIP (https://www.sip-scootershop.com/en/main/base/home.aspx)
SCK (https://www.scooter-center.com/en/vespa/)
LTH (https://www.lambretta-teile.de/Vespa-Largeframe_1) (täältä saat 5% alennuksen tai ainakin aiemmin sai kun tilauksen yhteydessä mainitsi Peltiskootteri-foorumin)

Perinteisen tiivistesarjan lisäksi kannattaa tilata ainakin stefat kampiakselille ja vetarille. Jos pakoputki vaihtokunnossa niin foorumilaisilta löytyy varmasti käytetty alkuperäinen tai vastaava jos sellainen kelpaa. Uusien kirjo on laaja joten valinnanvaraa löytyy perinteisestä racing-tyyppisiin hintaluokassa 60-400e.
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: Marko - Marraskuu 01, 2018, 05:46:05 ip
Jutin kanssa samoilla linjoilla että pakoputki vuotanut.
Toinen kohta voisi olla sylinterin alapään tiiviste, silloin hankaloituu käynnistyksetkin.
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Marraskuu 01, 2018, 09:42:15 ip
Joo, tuo sotku tuossa pakoaukon ympäristössä kovasti viittaa vuotavaan pakoputken liitokseen tai kansivuotoon. Lohkojen välissä näyttäisi olevan asiallinen tiivistemassa mutta toki sekin pystyy vuotamaan.

Onkos kyseessä vanhempi Sprint vai Veloce? Niihin on omat tiivistesarjansa ja taitaa olla myös omat ulosvetäjänsä. Onko vauhtipyörä alkuperäinen vai esim. päivitetty 12V kuten Vespatronic tai vastaava?

Osasia ja työkaluja kannattaa katsella seuraavista:
SIP (https://www.sip-scootershop.com/en/main/base/home.aspx)
SCK (https://www.scooter-center.com/en/vespa/)
LTH (https://www.lambretta-teile.de/Vespa-Largeframe_1) (täältä saat 5% alennuksen tai ainakin aiemmin sai kun tilauksen yhteydessä mainitsi Peltiskootteri-foorumin)

Perinteisen tiivistesarjan lisäksi kannattaa tilata ainakin stefat kampiakselille ja vetarille. Jos pakoputki vaihtokunnossa niin foorumilaisilta löytyy varmasti käytetty alkuperäinen tai vastaava jos sellainen kelpaa. Uusien kirjo on laaja joten valinnanvaraa löytyy perinteisestä racing-tyyppisiin hintaluokassa 60-400e.

Kyseessä siis Sprint vuodelta -64.

Tosta vauhtipyörästä en osaa sanoa. Täytyy katsoo kun seuraavan kerran menen tallille mut taidan siis aloittaa tuolla pakoputken vaihtamisella. Varmaan joku perus klassinen malli eikä mitään racing-tyylistä. Onko suosituksia? Pitääkö ottaa jotain muuta huomioon kuin mallin sopivuus?

Stefat? Nyt en ymmärrä enää sanastoa 😊

Kiitos jälleen
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: Juti - Marraskuu 01, 2018, 11:40:08 ip
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Marraskuu 03, 2018, 10:19:33 ap
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.

Jep, kaivoin historiikin esille ja taitaa olla tuontipeli Lähi-idästä. Rekisteröintitodistuksessa on vm. -64 joten sitä on uskominen. Enempää en tiedä.
Ohessa kuva.

Hienoa, täytyy tilaa tuo putki. Olisko tämä se? En oikein tiedä tosta kiinnitysmekanismista miten kiinnittyy pohjaan...

https://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+sip+road+20+_24166200
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Marraskuu 03, 2018, 11:05:09 ap
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.

Ja olisiko tässä paketissa kaikki tiivisteet jos avaan moottorin ja vaihdan samalla?

https://www.lambretta-teile.de/Gasket-kit-incl-O-rings-PIAGGIO-Vespa-PX80-150-Sprint
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Marraskuu 03, 2018, 11:59:18 ap
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.

Ja osaisitteko antaa mittoja noihin ulosvetäjiin? Minkä kokoinen menee Sprintin (Piaggio) moottoriin? Noita näyttäisi olevan aika montaa erilaista. Esim. 26 vai 28mm?
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: esalin - Marraskuu 03, 2018, 06:41:34 ip
Eipä tuo Sprintti ole ,eikä taida olla Gl:äkään ainakaan rungoltaan. Moottori voi olla hyvinkin Intiassa tms. valmistettu "lisenssituote" / omavalmiste ( mm. Bajaj, LML), joissa ei välttämättä toimi samat työkalut / osat kuin oikeissa Piaggion tuotteissa. Lisäksi on havaittu jotain alihankkijoiden tekemiä mottoreita / lohkoja, jotka eivät ole Piaggion. Bajajn eikä LML:n tekosia.  Mm. vauhtipyörissä on poikkeavia kiinnitystapoja valmistajasta / vuosimallista riippuen. Eli jos purat moottorin ota kuva vauhtipyörästä / mutterista. Stefoja ei kannata tilata ennen kuin kone on purettu, koska silloin näkee  niiden mitat ja yleisimmät saa hyvin varustetuista laakerikaupoista muutamalla eurolla. Moottorin "keinuvarressa" on moottorinnumero ainakin Piaggion tuotteissa - esim. Vla1m+numeroita, Vlb1M+numeroita tms. niistä  saa tiedon, mikä moottori on kyseessä.

Vuoto voi hyvinkin olla kaasuttimen kopan ja moottorin lohkon välissä tai kaasuttimen ja sen kopan välissä. Molemmilla puolilla kaasuttimen koppaa tulisi olla tiiviste - jos se vuotaa, niin öljyinen bensa valuu / tulvii kyllä. Kokeile jatkossa niin, että laitat bensahanan kiinni  ennen moottorin sammutusta ja tsekkaa, vieläkö on vuotoa. Jos vuotoa ilmenee, uusi tiivisteet ja kaasuttimen neulaventtiili, mikäli vuoto ei lopu. Kaasuttimen koppa löystyy joskus lohkosta ja pelkkä kiristäminenkin voi auttaa.
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Marraskuu 05, 2018, 06:04:35 ip
Eipä tuo Sprintti ole ,eikä taida olla Gl:äkään ainakaan rungoltaan. Moottori voi olla hyvinkin Intiassa tms. valmistettu "lisenssituote" / omavalmiste ( mm. Bajaj, LML), joissa ei välttämättä toimi samat työkalut / osat kuin oikeissa Piaggion tuotteissa. Lisäksi on havaittu jotain alihankkijoiden tekemiä mottoreita / lohkoja, jotka eivät ole Piaggion. Bajajn eikä LML:n tekosia.  Mm. vauhtipyörissä on poikkeavia kiinnitystapoja valmistajasta / vuosimallista riippuen. Eli jos purat moottorin ota kuva vauhtipyörästä / mutterista. Stefoja ei kannata tilata ennen kuin kone on purettu, koska silloin näkee  niiden mitat ja yleisimmät saa hyvin varustetuista laakerikaupoista muutamalla eurolla. Moottorin "keinuvarressa" on moottorinnumero ainakin Piaggion tuotteissa - esim. Vla1m+numeroita, Vlb1M+numeroita tms. niistä  saa tiedon, mikä moottori on kyseessä.

Vuoto voi hyvinkin olla kaasuttimen kopan ja moottorin lohkon välissä tai kaasuttimen ja sen kopan välissä. Molemmilla puolilla kaasuttimen koppaa tulisi olla tiiviste - jos se vuotaa, niin öljyinen bensa valuu / tulvii kyllä. Kokeile jatkossa niin, että laitat bensahanan kiinni  ennen moottorin sammutusta ja tsekkaa, vieläkö on vuotoa. Jos vuotoa ilmenee, uusi tiivisteet ja kaasuttimen neulaventtiili, mikäli vuoto ei lopu. Kaasuttimen koppa löystyy joskus lohkosta ja pelkkä kiristäminenkin voi auttaa.

Ok, kiitos.

Täytyy tsekkaa tuo kaasutin seuraavalla kerralla. En löytänyt nopsalla katsomisella tuota tietoa moottorista mutta homma edistyy ja näyttää omiin silmiin siltä, että vuoto voisi olla sylinterin ja lohkojen tiivisteiden välissä (kts. kuvat). Syvemmälle en päässyt ilman ulosvetäjää. Sylinterin yläpuolella kaasuttimen tienoilla ja takana on aika kuivaa ja taas sen alapuolella vuotoa on enemmän. Miltä teistä näyttää? Tosin kaasuttimen sisällä oli vähän bensan jämiä. Ei tosin paljoa mutta pikkusen. Jos irrotan sylinterin ja vaihdan tiivisteet. Kysymys kuuluukin, joutuuko vauhtipyörän irroittamaan, että pääsen irroittamaan sylinterin ja sen tiivisteisiin käsiksi? Eli tarvitsen varmaan ulosvetäjän tähän? Ohessa kuva myös vauhtipyörästä. Kertooko tämä mitään ulosvetäjän koosta? Se vauhtipyörän "päämutteri" oli 14mm.

Löytyykö noista moottorin tiivisteseteistä valmiina tätä sylinterin tiivistettä vai täytyykö se tilata erikseen?

Esim. tässä: https://www.lambretta-teile.de/Gasket-kit-incl-O-rings-PIAGGIO-Vespa-PX80-150-Sprint

Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: nuutti8 - Marraskuu 05, 2018, 07:35:14 ip
Kyllähän tuossa vaikuttaa se sylinterin alatiiviste olevan. Kannentiivistettähän näissä ei kuulu edes olla.
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: jk_single - Marraskuu 06, 2018, 11:24:59 ap
Jotain outoa on vauhtipyörän kiinnityksessä, kampiakselin pää on kovin syvällä mutterissa?

En tunne tarkasti vanhempia kun PX mutta pitääkö vauhtipyörässä olla niitä 4 kuusiokantaruuvia  ???
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Marraskuu 08, 2018, 08:27:13 ap
Jotain outoa on vauhtipyörän kiinnityksessä, kampiakselin pää on kovin syvällä mutterissa?

En tunne tarkasti vanhempia kun PX mutta pitääkö vauhtipyörässä olla niitä 4 kuusiokantaruuvia  ???

En osaa sanoa. Ehkä kuva vaan vääristää? Ohessa uusi kuva vielä jossa ruuvi ja etusuoja poistettu.

Laitoin nyt tilaukseen tiivisteet ja ulosvetäjän. Katsotaan miten käy.

Kiitos avusta!
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: Leka150 - Marraskuu 08, 2018, 11:13:41 ap
Tämä Vespa on VBB-tyyppiä, johon on vaihdettu 10'' pyörät. Ei siis Gl tai Sprint. Voi olla Piaggion tai Bajajin tekemä, runkonumerosta sekin selviää . Jos tilaat osia niiin käytä tyyppinä VBB niin saat lähes oikeat osat, poislukien pyörän osat. Ainakin vauhtipyörä näyttää Bajajin tekemältä, mikä moottorinumero siinä on?
Otsikko: Vs: Sprintin öljyvuoto
Kirjoitti: merlyone - Marraskuu 09, 2018, 08:31:13 ap
Tämä Vespa on VBB-tyyppiä, johon on vaihdettu 10'' pyörät. Ei siis Gl tai Sprint. Voi olla Piaggion tai Bajajin tekemä, runkonumerosta sekin selviää . Jos tilaat osia niiin käytä tyyppinä VBB niin saat lähes oikeat osat, poislukien pyörän osat. Ainakin vauhtipyörä näyttää Bajajin tekemältä, mikä moottorinumero siinä on?

Ok, hyvä tietää.