Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut merlyone Marraskuu 05, 2018, 06:04:35 ip »
Eipä tuo Sprintti ole ,eikä taida olla Gl:äkään ainakaan rungoltaan. Moottori voi olla hyvinkin Intiassa tms. valmistettu "lisenssituote" / omavalmiste ( mm. Bajaj, LML), joissa ei välttämättä toimi samat työkalut / osat kuin oikeissa Piaggion tuotteissa. Lisäksi on havaittu jotain alihankkijoiden tekemiä mottoreita / lohkoja, jotka eivät ole Piaggion. Bajajn eikä LML:n tekosia.  Mm. vauhtipyörissä on poikkeavia kiinnitystapoja valmistajasta / vuosimallista riippuen. Eli jos purat moottorin ota kuva vauhtipyörästä / mutterista. Stefoja ei kannata tilata ennen kuin kone on purettu, koska silloin näkee  niiden mitat ja yleisimmät saa hyvin varustetuista laakerikaupoista muutamalla eurolla. Moottorin "keinuvarressa" on moottorinnumero ainakin Piaggion tuotteissa - esim. Vla1m+numeroita, Vlb1M+numeroita tms. niistä  saa tiedon, mikä moottori on kyseessä.

Vuoto voi hyvinkin olla kaasuttimen kopan ja moottorin lohkon välissä tai kaasuttimen ja sen kopan välissä. Molemmilla puolilla kaasuttimen koppaa tulisi olla tiiviste - jos se vuotaa, niin öljyinen bensa valuu / tulvii kyllä. Kokeile jatkossa niin, että laitat bensahanan kiinni  ennen moottorin sammutusta ja tsekkaa, vieläkö on vuotoa. Jos vuotoa ilmenee, uusi tiivisteet ja kaasuttimen neulaventtiili, mikäli vuoto ei lopu. Kaasuttimen koppa löystyy joskus lohkosta ja pelkkä kiristäminenkin voi auttaa.

Ok, kiitos.

Täytyy tsekkaa tuo kaasutin seuraavalla kerralla. En löytänyt nopsalla katsomisella tuota tietoa moottorista mutta homma edistyy ja näyttää omiin silmiin siltä, että vuoto voisi olla sylinterin ja lohkojen tiivisteiden välissä (kts. kuvat). Syvemmälle en päässyt ilman ulosvetäjää. Sylinterin yläpuolella kaasuttimen tienoilla ja takana on aika kuivaa ja taas sen alapuolella vuotoa on enemmän. Miltä teistä näyttää? Tosin kaasuttimen sisällä oli vähän bensan jämiä. Ei tosin paljoa mutta pikkusen. Jos irrotan sylinterin ja vaihdan tiivisteet. Kysymys kuuluukin, joutuuko vauhtipyörän irroittamaan, että pääsen irroittamaan sylinterin ja sen tiivisteisiin käsiksi? Eli tarvitsen varmaan ulosvetäjän tähän? Ohessa kuva myös vauhtipyörästä. Kertooko tämä mitään ulosvetäjän koosta? Se vauhtipyörän "päämutteri" oli 14mm.

Löytyykö noista moottorin tiivisteseteistä valmiina tätä sylinterin tiivistettä vai täytyykö se tilata erikseen?

Esim. tässä: https://www.lambretta-teile.de/Gasket-kit-incl-O-rings-PIAGGIO-Vespa-PX80-150-Sprint

22
Ostetaan, Myydään, Vaihdetaan / M: Motovespa DS 200, 1979 projekti
« Uusin viesti kirjoittanut JuhaT Marraskuu 05, 2018, 01:49:02 ip »
Myydään viimeistelyä kaipaava projekti. Motovespa DS 200. Vuosimalli 1979. Valkoinen. Tuotu Espanjasta. Kaikki osat löytyy. Kone käyty läpi. Oma aika ei riitä tämän tekemiseen. Lahdessa. Hp. 1950€.
23
Ostetaan, Myydään, Vaihdetaan / M: Primaveran osia
« Uusin viesti kirjoittanut JuhaT Marraskuu 05, 2018, 01:09:55 ip »
Itselle tarpeettomana
- Etulokasuoja 2kpl
- Satulan runko ja päällinen
- Takavalo
- Ohjauspylväs+iskari+vauhtipyörä+nopeusmittarinvaijeri

Lahdessa

H. 120e noudettuna

P. Nolviisnol 5837151
24
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut esalin Marraskuu 03, 2018, 06:41:34 ip »
Eipä tuo Sprintti ole ,eikä taida olla Gl:äkään ainakaan rungoltaan. Moottori voi olla hyvinkin Intiassa tms. valmistettu "lisenssituote" / omavalmiste ( mm. Bajaj, LML), joissa ei välttämättä toimi samat työkalut / osat kuin oikeissa Piaggion tuotteissa. Lisäksi on havaittu jotain alihankkijoiden tekemiä mottoreita / lohkoja, jotka eivät ole Piaggion. Bajajn eikä LML:n tekosia.  Mm. vauhtipyörissä on poikkeavia kiinnitystapoja valmistajasta / vuosimallista riippuen. Eli jos purat moottorin ota kuva vauhtipyörästä / mutterista. Stefoja ei kannata tilata ennen kuin kone on purettu, koska silloin näkee  niiden mitat ja yleisimmät saa hyvin varustetuista laakerikaupoista muutamalla eurolla. Moottorin "keinuvarressa" on moottorinnumero ainakin Piaggion tuotteissa - esim. Vla1m+numeroita, Vlb1M+numeroita tms. niistä  saa tiedon, mikä moottori on kyseessä.

Vuoto voi hyvinkin olla kaasuttimen kopan ja moottorin lohkon välissä tai kaasuttimen ja sen kopan välissä. Molemmilla puolilla kaasuttimen koppaa tulisi olla tiiviste - jos se vuotaa, niin öljyinen bensa valuu / tulvii kyllä. Kokeile jatkossa niin, että laitat bensahanan kiinni  ennen moottorin sammutusta ja tsekkaa, vieläkö on vuotoa. Jos vuotoa ilmenee, uusi tiivisteet ja kaasuttimen neulaventtiili, mikäli vuoto ei lopu. Kaasuttimen koppa löystyy joskus lohkosta ja pelkkä kiristäminenkin voi auttaa.
25
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut merlyone Marraskuu 03, 2018, 11:59:18 ap »
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.

Ja osaisitteko antaa mittoja noihin ulosvetäjiin? Minkä kokoinen menee Sprintin (Piaggio) moottoriin? Noita näyttäisi olevan aika montaa erilaista. Esim. 26 vai 28mm?
26
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut merlyone Marraskuu 03, 2018, 11:05:09 ap »
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.

Ja olisiko tässä paketissa kaikki tiivisteet jos avaan moottorin ja vaihdan samalla?

https://www.lambretta-teile.de/Gasket-kit-incl-O-rings-PIAGGIO-Vespa-PX80-150-Sprint
27
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut merlyone Marraskuu 03, 2018, 10:19:33 ap »
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.

Jep, kaivoin historiikin esille ja taitaa olla tuontipeli Lähi-idästä. Rekisteröintitodistuksessa on vm. -64 joten sitä on uskominen. Enempää en tiedä.
Ohessa kuva.

Hienoa, täytyy tilaa tuo putki. Olisko tämä se? En oikein tiedä tosta kiinnitysmekanismista miten kiinnittyy pohjaan...

https://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+sip+road+20+_24166200
28
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut Juti Marraskuu 01, 2018, 11:40:08 ip »
Onko varmasti vuodelta -64? Jos en nyt väärin muista niin Sprintin tuotanto alkoi vasta -65. Voi toki olla joku alkupään laite. Vai onko kyseessä tuontipeli esim. Aasiasta? Niitä monasti rekisteröivät Sprinteiksi. Kuva koko moposta kertoisi paljon. Vuoto-ongelma selittyisi myös tuolla aasialaisuudella jotka tunnetusti on aika kurjasti rakennettuja.

Stefa on siis sellainen kuminen akselitiiviste joka estää öljyn pääsyn lohkon ulkopuolelle laakerin läpi. Niitä on kampiakselin molemmissa päissä kytkimen ja vauhtipyörän ”alla” sekä vetoakselin vanteen puoleisessa päässä. Lontooksi nimellä ”oil seal”.

Vakiokoneeseen ihan OEM eli alkuperäinen putki tai tarvikemalli joita löytyy liuta erilaisia. Esim. Sip Road on ollut suosittu vakiotyyppinen mutta hieman hengittävämpi putki vakiokoneisiin.
29
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut merlyone Marraskuu 01, 2018, 09:42:15 ip »
Joo, tuo sotku tuossa pakoaukon ympäristössä kovasti viittaa vuotavaan pakoputken liitokseen tai kansivuotoon. Lohkojen välissä näyttäisi olevan asiallinen tiivistemassa mutta toki sekin pystyy vuotamaan.

Onkos kyseessä vanhempi Sprint vai Veloce? Niihin on omat tiivistesarjansa ja taitaa olla myös omat ulosvetäjänsä. Onko vauhtipyörä alkuperäinen vai esim. päivitetty 12V kuten Vespatronic tai vastaava?

Osasia ja työkaluja kannattaa katsella seuraavista:
SIP
SCK
LTH (täältä saat 5% alennuksen tai ainakin aiemmin sai kun tilauksen yhteydessä mainitsi Peltiskootteri-foorumin)

Perinteisen tiivistesarjan lisäksi kannattaa tilata ainakin stefat kampiakselille ja vetarille. Jos pakoputki vaihtokunnossa niin foorumilaisilta löytyy varmasti käytetty alkuperäinen tai vastaava jos sellainen kelpaa. Uusien kirjo on laaja joten valinnanvaraa löytyy perinteisestä racing-tyyppisiin hintaluokassa 60-400e.

Kyseessä siis Sprint vuodelta -64.

Tosta vauhtipyörästä en osaa sanoa. Täytyy katsoo kun seuraavan kerran menen tallille mut taidan siis aloittaa tuolla pakoputken vaihtamisella. Varmaan joku perus klassinen malli eikä mitään racing-tyylistä. Onko suosituksia? Pitääkö ottaa jotain muuta huomioon kuin mallin sopivuus?

Stefat? Nyt en ymmärrä enää sanastoa 😊

Kiitos jälleen
30
Ropailijan paratiisi / Vs: Sprintin öljyvuoto
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Marraskuu 01, 2018, 05:46:05 ip »
Jutin kanssa samoilla linjoilla että pakoputki vuotanut.
Toinen kohta voisi olla sylinterin alapään tiiviste, silloin hankaloituu käynnistyksetkin.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10