Vehkeet > Ropailijan paratiisi

Sprintin öljyvuoto

(1/4) > >>

merlyone:
Moro,

Sprint tihkuttelee öljyä jonkun verran. Ei pahasti mut olisi hyvä selvittää mistä tulee. Veikattu lohkoista mut ei varmuutta. Yritin aukaista mut sitten loppui työkalut (mm. ulosvetäjä) ja osaaminen. Mitä pitäisi tehdä? Onko toi ylipäänsä iso homma ja onnistuuko tällainen helposti perus työkaluilla? Lähinnä pohdin rupeenko tiilailee osia, työkaluja vai pitäiskö viedä pajalle ja maksaa itsensä kipeeksi? Kiitti jos joku pystyy edes suosittelee vaihtoehtoa. Myös kaikki vinkit tervetulleita. Ohessa pari kuvaa josta näkee vuodon. Jostain sylinterin takaa tai yläpuolelta näyttäisi tulevan jos oikein osaan arvioida?

Juti:
Onko moottori vielä rungossa kiinni ja ajokunnossa? Onko ilmennyt minkäänlaisia käyntihäiriöitä? Milloin kone on viimeksi huollettu? Kausi alkaa olla ohi joten voisi olla paikallaan ottaa kone irti, halkaista lohkot ja vaihdella ainakin tiivisteet. Vauhtipyörään tarvitset oman ulosvetäjänsä mutta muuten selviät pitkälti perustyökaluilla.

Jos haluat paikallistaa vuodon ja jatkaa kautta niin putsailet paikat huolellisesti bräkleenillä ja eikun kovaa ajoa. Ajon jälkeen vuodon tulisi näkyä puhtaalla lohkolla. Yksi vaihtoehto on huono pakoputken liitos josta tihkuttaa pakokaasun mukana bensa-öljy -seosta. Likaisin paikka ainakin näyttäisi olevan pakoaukon paikkeilla. Myös kansivuoto samoilla kohdilla on mahdollinen. Liian iso suutin ja ahdistava/vuotava putki...?

merlyone:

--- Lainaus käyttäjältä: Juti - Lokakuu 31, 2018, 09:22:14 ip ---Onko moottori vielä rungossa kiinni ja ajokunnossa? Onko ilmennyt minkäänlaisia käyntihäiriöitä? Milloin kone on viimeksi huollettu? Kausi alkaa olla ohi joten voisi olla paikallaan ottaa kone irti, halkaista lohkot ja vaihdella ainakin tiivisteet. Vauhtipyörään tarvitset oman ulosvetäjänsä mutta muuten selviät pitkälti perustyökaluilla.

Jos haluat paikallistaa vuodon ja jatkaa kautta niin putsailet paikat huolellisesti bräkleenillä ja eikun kovaa ajoa. Ajon jälkeen vuodon tulisi näkyä puhtaalla lohkolla. Yksi vaihtoehto on huono pakoputken liitos josta tihkuttaa pakokaasun mukana bensa-öljy -seosta. Likaisin paikka ainakin näyttäisi olevan pakoaukon paikkeilla. Myös kansivuoto samoilla kohdilla on mahdollinen. Liian iso suutin ja ahdistava/vuotava putki...?

--- Lainaus päättyy ---

Kone on vielä rungossa kiinni ja periaatteessa ajokunnossa. Käynnistys toimii ihan OK. Ei tietenkään sama kuin ostaessa pari vuotta sitten (lähti käyntiin ekalla). Nyt ehkä viidennellä.

Käsittääkseni perushuolto tehty joskus 2010 eli on siitä aikaa hieman. Löytyisikö siihen ulosvetäjään linkkiä suoraan josta tilata sellainen? Tai millä hakusanalla löytyy? Varmaan tarvitaan joku tiivistesetti moottoriin myös jossa kaikki palaset löytyy?

Mielestäni vuoto tulee pakoputken yläpuolelta mutta nyt itseasiassa nyt kun mainitsit pakoputken, se vetelee viimeisiä ja ei oikein tahdo pysyä kiinni koneessa eli liitos on ollut huono. Myös varmaan alkuperäinen putki joten vaihto olisi paikallaan.

Eli suositteleeko eka pakoputken vaihtoa ja tämän jälkeen koneen avausta jos vuotoa on vielä?

Kiitokset

Juti:
Joo, tuo sotku tuossa pakoaukon ympäristössä kovasti viittaa vuotavaan pakoputken liitokseen tai kansivuotoon. Lohkojen välissä näyttäisi olevan asiallinen tiivistemassa mutta toki sekin pystyy vuotamaan.

Onkos kyseessä vanhempi Sprint vai Veloce? Niihin on omat tiivistesarjansa ja taitaa olla myös omat ulosvetäjänsä. Onko vauhtipyörä alkuperäinen vai esim. päivitetty 12V kuten Vespatronic tai vastaava?

Osasia ja työkaluja kannattaa katsella seuraavista:
SIP
SCK
LTH (täältä saat 5% alennuksen tai ainakin aiemmin sai kun tilauksen yhteydessä mainitsi Peltiskootteri-foorumin)

Perinteisen tiivistesarjan lisäksi kannattaa tilata ainakin stefat kampiakselille ja vetarille. Jos pakoputki vaihtokunnossa niin foorumilaisilta löytyy varmasti käytetty alkuperäinen tai vastaava jos sellainen kelpaa. Uusien kirjo on laaja joten valinnanvaraa löytyy perinteisestä racing-tyyppisiin hintaluokassa 60-400e.

Marko:
Jutin kanssa samoilla linjoilla että pakoputki vuotanut.
Toinen kohta voisi olla sylinterin alapään tiiviste, silloin hankaloituu käynnistyksetkin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta