Yleistä > Skoottailu yleisesti

KAUDEN KONTTAAMISET

(1/11) > >>

osku:
Tein tästä pysyvän aiheen ja avasin myös "KAUDEN KILAHDUKSET" -keskustelun. Toivottavasti kumpaankaan ei tule kovin paljon kirjoituksia.

alkuperäinen viesti (ja otsikko):

Kauden ekat lipat
ja toivottavasti myös vikat. >:(

Herttoniemen ja Roihuvuoren rajalla Abraham Wetterin tien ja Sahaajankadun risteyksessä, siinä koirapuiston kohdalla, oli ilmeisesti dieseliä tai jotakin ohutta öljyä (?) päässyt tielle. Katu ei ollut edes märän näköinen, vaan korkeintaan hiukan normaalia tummempi. Rally lähti kuitenkin lapasesta kuin olisi jäälle ajanut. Onneksi mutka on melko tiukka, eikä vauhtia ollut kauheasti. Mopo liukui ainakin 50m tietä pitkin suoraan ja minä perässä jalat edellä. Ehdin kääntyä vielä vatsalleni katsomaan taaksepäin ajaako joku perässä tuleva bussi tai muu minut liiskaksi. Ei onneksi tullut ketään. Nyt on Rallyssa sitten oikean puolenkin poski ruvella ja etulokari muistuttaa enemmän pesuvatia. Ainoat suoranaiset vauriot ovat katkennut etujarrukahva, lahkeesta revenneet farkut ja vähän naarmuuntunut polvi.

Soitin hätäkeskukseen, että lähettäisivät pelastuslaitoksen ukot katsomaan (ja siivoamaan) mutkaa. Ensiksi paikalle tupsahtikin poliisipartio. Poliisit olivat samaa mieltä minun kanssani, että mutka on liukas ja siinä on jotakin vierasta ainetta. Kun pelastuslaitos saapui paikalle, heidän tuomionsa oli hämmentävä: "katupesuauto oli vain mennyt siitä vähän ennen ja liukkaus johtui vedestä ja hienosta pölystä" (!).  
En oikein tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Halusiko ukko jymäyttää tyhmää skootteristia vai oliko muuten vain sekaisin, en tiedä? Sen verran on nimittäin tullut tätä palloa tallattua ja erilaisiin asioihin perehdyttyä, että ihan heti en "vettä ja pölyä" -selitystä usko. Missään muualla lähiympäristön ajoradoilla ei näkynyt samanlaista "pinnoitetta". Pelastuslaitos kuitenkin pysyi tiukasti näkemyksessään, poistui pikaisesti paikalta ja asia jäi silleen.

Toivottavasti kukaan muu ei liukastele samassa mutkassa ennen kuin mönjä kuluu pois.

tatza:
Jees. Ajattelinkin tuossa justiinsa, että pitäisi varmaan hommata itelle ja juniorille uudet potat ja ehkä jotain muutakin turvatilpehööriä varoiksi. Jossain vaiheessa kummiskin jotain voi sattua... Onneksi sulle ei käynyt kummemmin.

Boris:
Kuulostaa hyvin samanlaiselta kaatumiselta, kuin mun lipat viime kesänä eltsun nesteen vieressä, tosin mulla oli vauhtia sen verran vähän, että skode liukui vajaat 10m, vauriot samoissa kohdissa, mutta pienemmät. Silloin oli märkää, mutta luulen, että tiellä oli jotain öljyäkin, en osaa sanoa.

Hiekkapöly on märkänä helvetin liukasta, siitä on kokemuksia lähinnä etelästä. Espanjassa kesän jälkeen ensimmäisten sateiden aikaan asvaltti luistaa kengänkin alla. Espanjan ympäriajon aikana sateella ukkoja kaatuu kuin heinää. Sikäläinen asvaltti on vaan sileämpää, kuin meillä ja sateettoman kesän jäljiltä pöyäkin sen asvaltin päällä paljon. En ole kyllä törmännyt Suomessa moiseen ilmiöön.

osku:
Joo. Tarkoitus oli käydä tänään ostamassa Euro-Bikeristä kevlarfarkut. Onneksi en ehtinyt käydä, olisivat turhaan naarmuuntuneet. Taidan kuitenkin käydä siellä huomenna. Paikalla ollut naispoliisi, jo varttuneempi vanhempi konstu kertoi olevansa itsekin menossa samaan kauppaan huomenna.  ;D

Onneksi oli nahkatakki ja suojat kyynär- ja olkapäissä. Ei tuntunut missään. Vähän vain lisää naarmuja. Farkkutakilla olisi voinut tuntua aika paljon ilkeämmältä.
Selän puolella oli olkalaukussa kaksi läppäriä pehmustamassa törmäystä asvaltin kanssa. Onneksi materiaali on todella paksua 2000D Corduraa. Pari naarmua laukkuun entisten lisäksi. Ja koneetkin tuntuvat toimivan normaalisti. ;)

osku:
Vauhdista vielä.
Risteyksessä on tavallaan kaksi peräkkäistä mutkaa. Ensin vähän loivemmin vasemmalle ja sitten tiukemmin oikealle. Tavallisesti ko mutkaan "kannattaa" tulla aika kovaa (50-60 km/h ?) ja leikitellä keskipakoisvoimalla. (ne jotka tuntevat paikan, varmaankin tietävät ;D).
Nyt edessäni oli kuitenkin auto kääntymässä oikealle, juuri ennen risteystä olevalle pihatielle. Jouduin siis hidastamaan aika paljon, ennen kuin saatoin heittää mopon mutkaan. Vauhtia ei siten ollut ennen kurvia varmaankaan kuin 20-25km/h ja kun sitten kiihdytin mutkaan nopeus ei voinut olla kuin 40 km/h. Ehkä. :P
tuolla:
http://kartat.eniro.fi/m/an344

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta