Kirjoittaja Aihe: GL 150 Kaasari vuotaa?!  (Luettu 948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
GL 150 Kaasari vuotaa?!
« : Syyskuu 13, 2017, 09:35:59 ap »
On putsattu, vaihdettu tiivisteet, punapäinen venttiili yms kunnossa - kaasari on erittäin siisti ja näyttää täysin toimintakuntoiselta. Silti kun avaan bensahanan niin bensaa valuu koneen pintaa pitkin solkenaan. Mikä mättää?  ??? Meneekö mystiikan puolelle?

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 530
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2017, 12:57:17 ip »
Koho/neulaventtiili jumissa? Oletko kokeillut puhaltamalla ilman kohokammiota että linja menee kiinni kun nostat sormella kohoa ylöspäin? Voiko koho olla väärinpäin asennettu?

Kannattaa myös tarkastaa että ao. kuvan ylälaidassa näkyvät liitokset ovat kunnossa (osaset joihin bensaletku tulee kiinni). Tosin näiden kautta vuoto olisi enemmänkin tihkumista, ei valumista.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2017, 02:03:30 ip »
OK. Voin (vielä kerran) tarkistaa noi. Siis se vuoto ei siis ole kaasarin sisällä. En edes tiedä mistä ihmeestä se tulee - jostain kaasarin alta?

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2017, 02:50:21 ip »
Joo ei ollut noista johtuvaa. Kohon voi laittaa vain yhdellä tavalla ja linja menee auki ja kiinni normaalisti. Sellainen pieni kumitiiviste puuttui, joka tulee siihen poistoputken päähän - muttei se varmaan noin paljon vaikuta? Myös kannen tiiviste uupuu.

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 530
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2017, 03:23:51 ip »
OK. Kannattaa tosiaan kokeilla niin että kaasari on kädessä, ei lohkossa kiinni. Silloin sen vuotokohdankin paikallistaa paremmin. Myös ilman kohokammiota kannattaa testata. Itse joskus testasin elintarvikevärillä värjätyllä vedellä; ei sotke paikkoja bensalla ja vuotokohta helpompi paikallistaa vaaleanharmaata kaasarirunkoa vasten.

Kaasarissa on ylivuoto jonka kautta tulvii yli jos esim. koho on jumissa, neulaventtiili vuotaa tms. Siksi tuo oire vaikuttaisi kovasti kohoon tai venttiiliin koska kaasarin ulkopuoliset vuodot ovat normaalisti pieniä tihkumisia. Kovasti luulen että vuoto on juuri tuon mainitsemasi poistoputken kautta (ylivuotoputki) jolloin vika löytyy kohokammiosta. Kaasari siis tulvii eli neula on auki tai ei jostakin syystä pidä jos kamaa tulee tuota kautta. Poistoputken päässä oleva kumirengas taitaa olla vain vaimennuskumin virkaa ajamassa eli ei vaikuta vuotoihin.

Onko koho kunnossa ja ilmatiivis? Onko neula oikein asennettu kohoon kiinni? Jokin voi haitata kohon "pintaannousemista"; joko ottaa johonkin kiinni kohokammion ollessa paikallaan, koho saattaa vuotaa ja imaista itsensä täyteen bensaa jolloin ei kellu, kohon akseli jumittaa, neula jumittaa tms.

Kannen alla tulisi olla tiiviste + sihti. Ilman tiivistettä saattaa vuotaa kovastikin varsinkin jos kansi on vähänkään väärä.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #5 : Syyskuu 17, 2017, 03:56:24 ip »
No ei nyt onnistu. Siitä ylivuotoputkesta se lorottaa - kuten epäilinkin alun perin. Olen tarkistanut kaikki nuo (kohon ja venttiilin) ainakin kymmenen kertaa. Ne ovat täysin ok. Kaasari on pesty ja putipuhdas. Ainoa on se pieni reikä siellä kohokammion pohjassa - (jonka senkin olen putsanut) - mutta jos sielä on jossain syvemmällä joku tukos? Tietty paineilmapesurilla vois vielä koittaa.

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #6 : Syyskuu 17, 2017, 05:00:32 ip »
Niin se kohohan ei liiku siinä muutenkaan kuin sen - oisko vajaan sentin verran? Siis sen verran, että avaa sen venttiilin. Eikä sitä voi edes asentaa väärin päin. Menee vahvasti mystiikan puolelle. Tarkistin myös kaikki väylät pumpun kanssa ja nekin on täysin auki.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2017, 05:14:17 ip kirjoittanut MJK »

Poissa Jorma Mitro

  • Rasvanäppi
  • **
  • Viestejä: 98
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2017, 12:55:10 ap »
kaasarin kannessa oleva messinkinen neulaventtiilin vastinpinta on kulunut/syöpynyt/roska...

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2017, 11:30:04 ap »
Voiko sen osan vaihtaa (tai koko kaasarin lähettää jonnekin huoltoon?) Esim sulle Jorma?

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2017, 01:32:10 ip »
Ei tässä auta kun tilata uusi kaasari - ja kotelo. Tietääkö joku käykö sellainen uudenmallinen kotelo tuohon koneeseen? Se kaasari ei nimitäin käy - yhden jo tilasin mutta se kanitti ja piti palauttaa. PS tehdäänkö niin, että saatte tehtäväksi maalata klassisen maalauksen - joka pitää myös myydä vähintään tonnilla? Nimittäin tämä mun (taiteilijan) mekaanikon homma on ihan sama juttu toisinpäin..  :P :o :sf

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 530
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #10 : Syyskuu 18, 2017, 02:55:11 ip »
Jos venttiili vuotaa niin monesti seuraava hoito saattaa auttaa:
1. Uusi neulaventtiili tai vanhan venttiilin kumikärjen puhdistus ja käsittely jollakin kumia ehostavalla aineella joka tekee kumista elastisemman
2. Messinkisen kartiomallisen vastakappaleen jota vasten neulaventtiilin kärki tulee puhdistaminen pumpulipuikolla (kärki kastettuna johonkin sopivaan puhdistusaineeseen). Aluksi messinkipinnan kevyt mekaaninen puhdistus esim. sopivalla puutikulla tms. jos kartiopinnassa näkyy hapettumia. Varo naarmuttamasta.

Ultraäänipesu on yksi kova vaihtoehto jos sellaiseen kaasarin osasineen saisit.

Toki uusi kaasari on vaivaton mutta kallein tapa jos kerralla kuntoon haluat.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa MJK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 22
  • Vespa GL 145 vm 61
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2017, 09:48:18 ip »
Siinä on uusi neulaventtiili. Myös vastakappaletta olen hionut kevyesti (ohjeen mukaan) 4mm poranterällä - sormilla pyörittämällä - joten ei voi johtua noista. Mutta kiitos joka tapauksessa.

Poissa Iso-Pekka

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2017, 04:33:49 ip »
Moi,

Nuohosin tänään nettiä ja etsin missä kemikaalissa voisi uittaa vanhaa kaasaria. Mutta löysin "vuotavan kaasari-ongelman" ja siihen löytyi korjaus!
Asiaan liittyy kohon korkeus.

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/266548-Kasauksen-puhdistuksen-j%C3%A4lkeen-kaasutin-vuotaa-hukkaputkista-bensaa-miksi

T: Pekka

Poissa janne w

  • Rasvanäppi
  • **
  • Viestejä: 51
Vs: GL 150 Kaasari vuotaa?!
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2017, 09:43:37 ip »
Iltaa.
Vikahan on varmasti kohokammion kannessa/kohossa/ neulassa. Mitään tähän liittyvää säätöä ei ole mahdollista tehdä vakio kaasarissa. Irrallisia osia myydään.Uusi koho, neula, ja kohokammion kansi korjaavat vian. Ehkä ei kannata vaihtaa koko kaasutinta uuteen, jos se on puhdas ja ehjä.

Janne W