Kirjoittaja Aihe: Rally 200 -75 - Etulokarin vaihto  (Luettu 302 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jlaxx

  • Mämmikoura
  • *
  • Viestejä: 1
Rally 200 -75 - Etulokarin vaihto
« : Huhtikuu 25, 2018, 02:58:16 ip »
Moi,

Miten Rally 200:n etulokari vaihdetaan "helpoiten" ? Ilmeisesti Drop the Fork -menetelmällä, ja ilmeisesti silloin riittää että etujarrun vaijeri irroitetaan (muut vaijerit pysyvät paikallaan), ennen haarukan pudottamista?

Kuinka suurta effortia tarvitaan ajallisesti tai teknisiä taitoja / työkaluja? Noviisi kyselee, kun vanha lokari on romu, ja uusi on maalaamossa  8)


Kiitos vastauksista etukäteen!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2018, 03:09:26 ip kirjoittanut jlaxx »

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 533
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: Rally 200 -75 - Etulokarin vaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2018, 03:27:36 ip »
Ei tyhjentävä vastaus mutta näin pääpiirteissään:

1. Etuvalo irti, mittarin vaijerin irrotus ja mittari irti
2. Headsetin pultti irti. Headset saattaa nousta irti ohjausputkesta ilman kaapelien ja vaijerien irroittamista. Muuten kaikki rajoittavat kohteet irti headsetistä ennen nostoa. Jos vaijerit kuorineen vanhat niin tässä yhteydessä ne olisi passelisti vaihdettavissa.
3. Etujarruvaijeri irti headsetistä
4. Yläpäästä ohjausputken lukitusrenkaat irti yksitellen. Välissä on lukitusrikka joten molempia ei pysty avaamaan yhtä aikaa (jos erikoistyökalua ei löydy niin siirtoleukapihdit, iso talttapääruuvari ja vasara toimivat kunhan muistaa edetä rauhallisesti)
5. Etupään eli ohjausputken eturenkaineen ja lokareineen tulisi nyt pudota paikaltaan
6. Jos lokari on orkkis ja mälväämätön alapään laakerin aluslevyn joutuu suurella todennäköisyydellä irroittamaan jotta lokari mahtuu nousemaan pois. Laakerin aluslevy lähtee lämmöllä (kaasupoltin) ja vasara-tuurna -yhdistelmällä. Isolla lämmöllä putoaa paikaltaan ilman nakuttelua. Kuumennat aluslevyn niin kuumaksi kuin uskallat ja sitten pölykupin puolelta kevyesti nakuttelemalla avitat pois paikaltaan. Tätä operaatiota saattaa auttaa että irroitat jo lokarin pultit jotta saat hieman tilaa nakuttelulle. Ilman lämpöä saatat rikkoa vain paikat.
7. Laakerin aluslevyn ja pölysuojan irroituksen jälkeen lokarin pitäisi irrota kunhan lokarin pultit/mutterit on avattu päältä ja sivulta.

Kiinnittäminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Laakerin aluslevy paikalleen lämpöä hyväksi käyttäen. Muista laittaa pölykuppi alle ennen aluslevyn laittoa. Uuden lokarin maalipinta kannattaa suojata vaikka teipillä ja kuplamuovilla tms. koska varsinkin yksin puuhastellessa etupään kasaaminen ja kiinnittäminen on varsin ikävää puuhaa jossa helposti naarmutat uuden maalin. Rallyn lokariin tulevat koristelista ja teipit kannattaa laittaa maalien kuivuttua kunnolla. Jos lokarin asentamisella on kiire niin itse jättäisin noiden "koristeiden asennuksen" parin viikon päähän. Jos asennuksella ei kiire niin antaisin maalin kuivua kunnolla ennen asennusta.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl