Kirjoittaja Aihe: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni  (Luettu 224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaupoli

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 129
  • Vespa Rally 200 E (1974)
Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« : Toukokuu 05, 2019, 06:59:34 ip »
Mulla on Rallyssa kiinni PX 200:sen kone. Tänään ajaessa huomasin, että kun on ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa, niin kone alkaa ottamaan vähän kiinni, eli pyörä olisi menossa eteenpäin. Käytännössä ongelma ratkeaa sillä, että esim aina valoissa vaihtaa aina vapaalle.

Onko normaalia vai kytkinremppa tulossa?

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 542
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2019, 09:00:16 ip »
Kannattaa kytkinvaijerin kireys, säätö ja vaijerinipan kiinnitys sekä tietty koko vaijerin kunto tarkastaa ennen kuin suurempia alat purkamaan.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa kaupoli

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 129
  • Vespa Rally 200 E (1974)
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2019, 11:32:45 ip »
Pitää vielä kertaalleen katsoa. Vaijeri on just uusittu ja kytkimen säädöt mielestäni ok. Onko kytkimen vaijeri mahdollista saada liian kireälle? Jos siis sitä lähtisin vielä koittamaan. Muistelen sellaista, että jos se on liian kireällä niin kiksi ei pyöritä sylinteriä.

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 542
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2019, 11:51:46 ip »
Jos vaijeri on liian löysällä niin tulos on kuten ongelmasi olet kuvannut eli kytkin pohjassa pyrkii vetämään. Ei siis avaa kytkintä riittävästi.

Jos vaijeri on liian tiukalla niin kytkin vapaanakin kytkin on hieman auki jolloin kiksi ei kunnolla tai ei ollenkaan ota.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa kaupoli

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 129
  • Vespa Rally 200 E (1974)
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2019, 02:33:09 ip »
Kokeilin taas säätää vaijeria ja veto vähentyi. Vähän kuitenkin vielä vetää. Onko valistuneita arvauksia mistä voisi johtua? Kesän tällä ajelee hyvin, mutta talveksi voisi ottaa korjattavaksi.

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 542
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2019, 05:57:17 ip »
Vaijeri on edelleen liian löysällä. Siirrä nippaa pidemmälle vaijeriin jos sen ruuvattavan säätönupikan varat ei riitä. Itse kampean sitä kytkimen vipuvartta hieman sisään (vähän niin kuin esijännitän) ennen nipan kiristystä. Ja tietty ne säätövarat ensin minimiin kun nipan kiinnität. Tällä saat melko varmasti vedot pois.
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa kaupoli

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 129
  • Vespa Rally 200 E (1974)
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2019, 09:03:04 ip »
Jos nippaa siirtää vielä millinkin, niin kiksi ei enää ota kiinni. Ei siis ole enää säädöistä kiinni, valitettavasti..

Poissa Juti

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 1 542
  • Hyvin suunniteltu on alottamista vaille valmis...
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2019, 11:36:57 ip »
No kyllä se sitten kannattaa ottaa kytkin auki. Nopee homma kun saa tehtyä kone paikallaan. Öljyä kaiketi on koneessa riittävästi... Uudet levyt jo etukäteen öljyyn likoomaan niin menee vaihto samoilla rasvasilla näpeillä  0xx
- Vespa V90 V9A1T -69 MA
- Vespa Gl 188 "T5" VLA1T -65
- Vespa Rally 200 VSE1T -73
- Lammy 200dl

Poissa kaupoli

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 129
  • Vespa Rally 200 E (1974)
Vs: Ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa ottaa kiinni
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2019, 02:59:39 ip »
Koneessa on uusi SAE30 öljy ja on riittävästi. Kun kytkimen avaan, niin mitäs kaikkea kannattaa lähteä vaihtamaan. Pelkät levyt vai onko helpompaa vaan vaihtaa koko setti?

Jos koko setti, niin standar vai Cosa 2?

https://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+ferodo+standard+for_93020000

https://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+ferodo+standard+for_93020000

Näiden lisäksi ainakin kannentiiviste ja kytkimen avaamiseen tarvittavat työkalut.

https://www.sip-scootershop.com/en/products/oring+clutch+cover+_92130000

https://www.sip-scootershop.com/en/products/holding+tool+sip+clutch+_90991000

https://www.sip-scootershop.com/en/products/castle+nut+tool+sip+dis_93320000

Moottorin numero on VSE1M 421419
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2019, 03:05:51 ip kirjoittanut kaupoli »