Kirjoittaja Aihe: 150 PX:n tuorevoitelu  (Luettu 320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 116
  • kaikkia se teettää...
150 PX:n tuorevoitelu
« : Helmikuu 26, 2021, 08:19:27 ap »
Voisiko joku "valaista" tuorevoitelun sielunelämää  -.-
Jos ja kun epäilee että toimiiko oikein niin millä ilveellä sen toimivuuden voi varmistaa muuten kuin luottamalla että toimii  :laugh:
Pitääkö ilmata vai voiko sitä edes ilmata jos käynyt että öljy päässyt loppumaan ajossa ja leikannut kiinni (kele)
Yritin käyttää hakutoimintaa mutta en löytänyt ratkaisua ongelmaani...

Poissa tatza

  • Global Moderator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 960
  • pxpxpxpxjne
    • Vespa Club of Finland
Vs: 150 PX:n tuorevoitelu
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2021, 07:22:32 ip »
Ei siinä kyllä paljoakaan ole tarkastusmahdollisuuksia.
Savua voi haistella ja väriä analysoida.

Mulla oli joskus tuollainen. Se kilahti, en ehtinyt paljoakaan ajella.
Siinä kun sitten rupesin tutkailemaan, huomasin että edellinen omistaja oli öljyletkun tulpannut ja poistanut käytöstä. Ei vaan huomannut siitä sanoa sen mulle myydessään. Mulkku.
SuperSport 66 & 67 / Rally 71 & 76 / Prima 72, 76 & 2014 / SX200 67 / TV175-2 61 / LD125 mk2 55 / Allstate 53 / Ford Transit mk2 / Salon Vespa Mafia / Vespa Club of Finland

Poissa Leka150

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 194
Vs: 150 PX:n tuorevoitelu
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2021, 04:04:18 ip »
Ainakin läpinäkyvästä letkusta voi katsoa että öljyä on. Mutta jos pumppu on rikki niin sitten, hankalaa seurata. Itse pidän öljysäiliön aina täynnä jotta näkee meneekö öljyä, mutta ei sekään pelasta jos jokin pettää. Periaatteessa yksinkertainen pumppu , pitäisi toimia ikuisuuden....

Poissa Jorma

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 116
  • kaikkia se teettää...
Vs: 150 PX:n tuorevoitelu
« Vastaus #3 : Maaliskuu 02, 2021, 09:57:39 ap »
Viime syksynä kun viimeksi PX oli liikenteessä seisottuaan sitä ennen useamman vuoden ja kun sen sain käyntiin niin laittelin varuiksi öljyt polttoaineen sekaan ja no kuten aina niin piti kokeilla miten se liikkuu ja hetkeä ennen huippuja oli vauhtia n.80  ;D niin rupesi piirtämään mustaa viivaa ainakin 25m enkä onnistunut edes kaatumaan vaan pysyin pystyssä kunnes ihme tapahtui ja rupesikin rengas/moottori pyörimään... no viikon pari ajalin hissukseen ennen talliin työntämistä... nyt viikonloppuna pitää purkaa ja tutkia tuhon määrä ja samalla varmistua että tuorevoitelun toiminta...
Kiitos kommenteistä... lisääkin saa laitella  0xx

Poissa Marko

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 150 PX:n tuorevoitelu
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2021, 07:00:52 ip »
Muutama vuosi sitten onnistuin hajottamaan jalkatilassa olevan öljysilmän. Vaihdettuani letkut tankin alta lähdin kohti rauhallisempia reittejä alkoi mäntää ahdistamaan. Päästyäni ohituskaistalta bussipysäkille annoin moottorin jäähtyä vajaa puoli tuntia moottori lähti jälleen käymään. Ajelin pienempiä teitä huoltoasemalle ja ostin öljyä jota lisäsin tankkiin. Täyden tankin jälkeen jatkoin tuorevoitelulla. Tänä talvena otin sylinterin auki joka oli erinomaisessa kunnossa. Ainoastaan männässä näkyi jäljet mutta renkaat oli irti ja kunnossa, sylinterissä ei näkynyt mitään.
Taas voi jatkaa ajeluita turvallisin mielin.  :)

Poissa tatza

  • Global Moderator
  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 960
  • pxpxpxpxjne
    • Vespa Club of Finland
Vs: 150 PX:n tuorevoitelu
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2021, 09:00:30 ip »
Samantyyppisiä kokemuksia mullakin kuin Markolla.

PX ei ole kovinkaan tarkka öljymäärästä bensan seassa, tuli se sitten tuorevoitelusta tai pullosta. Aika harva sitä öljyä millilleen mittailee bensan sekaankaan laittaessaan.
SuperSport 66 & 67 / Rally 71 & 76 / Prima 72, 76 & 2014 / SX200 67 / TV175-2 61 / LD125 mk2 55 / Allstate 53 / Ford Transit mk2 / Salon Vespa Mafia / Vespa Club of Finland