Kirjoittaja Aihe: museorekisteröinti väärällä värillä?  (Luettu 649 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tlatva

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 3
museorekisteröinti väärällä värillä?
« : Joulukuu 15, 2020, 09:40:56 ap »
Pitäisi aloittaa VNB3 Vespan kunnostus ja tavoite olisi saada se museorekisteröityä. Vespan historia on tiedossa ja 1970 se on kolaroitu ja sitä korjattaessa pelti on saanut uuden värin. Alkuperäinen värihän on vaalean harmaa (ainoastaan yksi tehdasväri tarjolla) ja nyt sävy on vaalean sininen.
Joudun tekemään peltitöitä ja mietin täytyykö koko vehje maalauttaa takaisin harmaaksi vai saisinko lausunnon museoajoneuvokelpoisuudesta tuolla sinisellä värillä, joka siinä on ollut 50 vuotta.
- Onko mahdollista saada Vespa museorekisteriin ei-alkuperäisellä värillä?
- Onko entistämiseen tai konservointiin säännöt tai ohjeet mikä on hyväksyttävää?
- Jos entistän 1963 mallin Vespan vuoden 1970 asuun, kuinka todistan sen?

Poissa jk_single

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2020, 09:39:19 ap »
Tarkastaja joka minun PXni tarkasti on "brittipyörämies" ja ei tiennyt Vespoista paljonkaan, luulen että mikä "uskottava" sävy tahansa olisi mennyt täydestä ilman mitään ongelmia. Onhan näitä "Vietnamin Vespoja" kaupattu museovehkeinä vaikka ovat ihan väärän näköisiä, väärillä osilla.

Oma Vespa on vaan osittain maalattu (runko vielä alkup) joten sävyä ei sinäänsä kyseenalaistettu...
Vespa P200E -82, Piaggio Beverly 500 -03

Poissa tlatva

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2020, 02:41:51 ip »
Juu, näin olen myös kuullut että riippuu merkittävästi lausunnon antajasta mikä menee läpi. En viitsisi kuitenkaan maalauttaa kahteen kertaan mikäli tarkastaja sattuu olemaan tiukempi.
Vielä tosiaan kiinnostaisi ihan yleisemmin onko tuohon olemassa ohjetta/sääntöä/käytäntöä kuinka tuollainen aikanaan tehty korjaus tai ulkonäönmuutos vaikuttaa museorekisteröintiin?
 
Esim vaikka jos museoikäinen värkki olisi joskus historiassa ollut maalattu jonkun firman mainosväreihin, onko tuohon kuntoon palautus sopivaa entistämistä tai konservointia ja siten OK saada museorekisteriin sen näköisenä? Arvaisin että tämä onnistuu.
Entäs pienempi muutos vaikka 1963 vuoden mallissa 1966 vuoden satula? Ensiajatukseni on ettei se käy mutta entäs jos se on ollut paikallaan vuodesta 1966 saakka? Entäs jos on kuva vuodelta 1966 jossa se on paikallaan?

Poissa Jorma Mitro

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 169
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2020, 12:14:23 ap »
tuolla ohjeet valmistautumiseen museotarkastukseen:https://www.vmpk.fi/museoajoneuvotarkastuksen-asiakasohjeet/
Itsekin olen tarkastuttanut kymmeniä vespoja ja neuvonutkin tarkastajia vespa-asioissa. Monenlaisia hirvityksiä on maailmalla
museorekisterissä, syy on lepsujen tarkastajien ja puutteelisen koulutuksen tässä kohdin.
Jos teet siitä sen beigenharmaan niin silloin kenelläkään ei ole valittamista ainakaan värin suhteen.

Poissa Marko

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2020, 08:54:53 ap »
Jos maalaat Vespasi yli ja haluat sen museokelpoiseksi en ymmärrä miksi sitä ei maalata sellaisen väriseksi mitä on uutena ollut tarjolla. Mielestäni noita omituisuuksia on jo markkinoilla tarpeeksi. Jos ei orkkis kiinnosta, silloin tekee niin kuin itse haluaa ja jättää museoimatta. Esim. Vakuutuksien hinnoissa ei merkittävää eroa.

Poissa Leka150

  • Monttööri
  • ***
  • Viestejä: 194
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2020, 01:07:22 ip »
Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Jos esimerkiksi pyörä on ylimaalattu 60 vuotta sitten ei alkuperäisellä värillä, niin historiallisesti tämä on se oikea väri joka liittyy vahvasti ajoneuvon historiaan. Mielestäni ei kaikkien tarvitse olla kuin pakasta vedettynä, alkuperäisinä väreineen ja uusiotuotanto-osineen. Antaa ajan hampaan myös näkyä, mutta kuten sanottuna jokainen saa tehdä miten haluaa. Tänä päivänä maailmalla arvostetaan enemmän alkuperäisyyttä kuin entisöintiä.

Poissa tlatva

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #6 : Joulukuu 18, 2020, 08:51:10 ap »
Asia osuu juuri tähän Lekan pointtiin: minun tapauksessa isoisäni on nimenomaan ajellut tällä vespalla tässä värissä, joten sillä on historiaa ja ihmisillä on siitä tarinoita. Jos maalaan sen alkuperäiseen harmaaseen, vespa on parhaimmillaan sellainen kuin se on tehtaalta tullessaan ollut mutta yksilöhistoria hämärtyy.
Eli onko yksilöhistorialla museorekisteröinnissä väliä? Tai oikeastaan väliä lausunnonantajalle?

Ymmärrän hyvin Markon ja Jorman kommentin, jos museorekisteröinnin tavoite on ainoastaan säilyttää ajoneuvojen historia juuri sellaisena kuin ne aikanaan uutena olivat. Ei se minullekaan mahdottomuus ole maalauttaa vespaa alkuperäiseen väriin mutta ainakin suvulleni tässä tapauksessa yksilöhistorialla on lisäarvoa kun se on hyvin tiedossa. 

Museorekisteröinnillä on kuitenkin etua sekä vakuutusmaksuissa, varsinkin kun ajoa olisi uutuudenviehätyksen laannuttua ehkä kymmenen kertaa kesässä kauniilla kelillä, että ihan tuollaisen kohta 60 vuotiaan laitteen arvossa, vaikka sitä ei tarkoittaisikaan myytäväksi. 
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2020, 09:15:46 ap kirjoittanut tlatva »

Poissa Marko

  • Mälväri
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2020, 05:13:39 ip »
Tuollaisella historialla pidettävä nykyisessä värissään.

Poissa MikaK

  • Ropaaja
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: museorekisteröinti väärällä värillä?
« Vastaus #8 : Tammikuu 12, 2021, 09:15:13 ip »
Pidä nykyinen väri ja etsi museotarkastaja joka ymmärtää asian. Tiedän autopuolelta monta autoa, jotka on museotarkastettu hyväksytysti vaikka eivät ole tehtaan alkuperäinen väri. Näiden ajoneuvojen tarkastajille on riittänyt että väri on aikakauteen sopiva.